söndag 27 mars 2011

Kladdkaka

¨¨
Min godaste kladdkaka är ett Arlarecept från 1996. Allt görs i en kastrull, enkelt!


Chokladtryffeltårta


150 g smör
3 dl socker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en 2 liters kastrull. Ta den från värmen. Rör ner socker, kakao och vaniljsocker. Rör ner ett ägg i taget och till sist mjölet.

Bred ut smeten i en smord och bröad rund form m löstagbar botten (24 cm i diam). Grädda i nedre delen av ugnen, inte mer än 20 min. eftersom den ska vara lös i mitten. Låt kakan kallna och stå i kylen minst 1 timme. Servera kakan m vispad grädde.

Själv brukar jag använda kokosflingor när jag bröar formen till den här kakan. Det är sällan jag ställer den i kylen innan den äts...hinner liksom inte. Om det blir något över däremot så åker den biten in i kylen och nästa dag är det verkligen som att äta en godisbit, som namnet antyder.... tryffel. Mums!


¨¨ ¨¨

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar